- ARTIKEL
Toekomst Box 3. Chaos!
Midden juni 2024 heeft het vorige demissionaire kabinet het Wetsontwerp Box 3 2027 voor advies verstuurd naar de Raad van State. Dit om zo te kunnen garanderen dat de (eventuele) ingangsdatum van de Wet per 1 januari 2027 zou kunnen plaatsvinden.
Op 27 november 2024 heeft de Raad van State gehakt gemaakt van dit Wetsontwerp middels een door haar uitgebracht advies.
Bezwaren van de Raad van State
De volgende bezwaren heeft de Raad van State naar voren gebracht:
“Er kleven zwaarwegende bezwaren aan het box 3-stelsel dat de regering voorstelt, onder andere op het gebied van de uitvoering. Uit de uitvoeringstoets van de Belastingdienst blijkt dat het voorstel ingrijpende gevolgen heeft voor burgers en de Belastingdienst. Het zal leiden tot een slechtere dienstverlening, beperkte mogelijkheden tot vooroverleg met een belastinginspecteur en onvoldoende toezicht. Het stelsel wordt veel complexer. Er wordt verder een groot beroep gedaan op het zogenoemde ‘doenvermogen’ van belastingplichtigen, vanwege de verplichting om een ingewikkelde vermogensvergelijking te maken en de administratieplicht voor 1.6 miljoen belastingplichtigen. De regering gaat voor de opbrengst van het voorgesteld box 3-stesel uit van budgettaire neutraliteit. Dit belemmert de ruimte om te kiezen voor een andere vormgeving dan nu wordt voorgesteld. Het advies aan de regering is om het wetsvoorstel niet in deze vorm in te dienen en de vormgeving van het box 3-stelsel opnieuw te bezien”.
Reactie van de Staatssecretaris
In een brief van 13 december 2024 heeft de Staatssecretaris gereageerd op het advies van de Raad van State en aangegeven dat hij op 30 januari 2025 komt met een inhoudelijk reactie op het advies.
Verder geeft hij aan dat gezien het gebrek aan capaciteit bij de Belastingdienst de invoering per 1 januari 2027 (van welke systeem dan ook) sowieso niet mogelijk is.
Verder gaat hij uitgebreid in op welke alternatieven er voor de indiening van het in juni ingediende wetsontwerp onderzocht zijn.
Dat niet voor andere opties is gekozen heeft vooral een budgettaire achtergrond. En dat is nu juist een van de redenen waarom de Raad van State het Wetsvoorstel in haar advies heeft “afgeschoten”.
Uitstel inwerkingtreding Wet werkelijk rendement box3
Het wetsvoorstel (al of niet in aangepaste vorm) kan pas worden ingevoerd per 1 januari 2028. Dit omdat er binnen de Belastingdienst (onder andere) diverse werkzaamheden moeten worden uitgevoerd betreffende de herstelwerkzaamheden box 3 voor de afgelopen jaren en de nog komende jaren.
Het komende (nieuw of aangepast) wetsvoorstel moet uiterlijk op 15 maart 2026 zijn aangenomen door de Tweede Kamer. Er is besloten dat de inwerkingtreding van de Wet werkelijk rendement box 3 wordt uitgesteld tot 1 januari 2028.
Gevolgen voor de heffing van box 3 de komende jaren
Dit betekent dat de huidige wetgeving in stand blijft en dat er een heffing van box 3 belasting (nu 36%) plaats zal vinden op basis van de forfaitaire percentages die jaarlijks bekend worden gemaakt. Mocht iemand een lager werkelijk rendement heeft genoten dan dient dit te worden aangetoond middels de Tegenbewijsregeling.
Wel wil de Staatssecretaris vanwege budgettaire redenen het rendementspercentage voor Overige bezittingen in box 3 (effecten, vastgoed, vorderingen etc.) ingaande het jaar 2026 te verhogen met 1,78% punt. Dit percentage is voor 2026 nog niet vastgesteld. Even ter indicatie: voor het jaar 2025 bedraagt het percentage 5,88%; verhoging met 1,78%-punt zou dit inhouden een rendementspercentage van 7,66%.
Overweging en mogelijke acties
De heffing over Overige bezittingen in box 3 gaan de komende jaren drastisch omhoog. U moet voor uzelf nagaan of u dit kunt of wilt compenseren middels bijvoorbeeld verhogen van de verhuurprijzen van uw vastgoed.
Of uw effectenportefeuille dusdanig gaan inrichten dat de daadwerkelijk rendementen worden verhoogd.
Of uw effectenportefeuille in te brengen in een besloten vennootschap en vanuit daar uw beleggingsactiviteiten voeren.
De informatie in de artikelen heeft een signalerend karakter, is niet bedoeld als advies en de ontvanger/gebruiker kan hieraan geen rechten ontlenen. Tekst: Ondanks de zorgvuldige samenstelling van de inhoud van deze artikelen kan Nettax BV geen enkele aansprakelijkheid aanvaarden voor schade, direct dan wel indirect, ten gevolge van eventuele fouten, vergissingen of onvolledigheden van de aangeboden informatie. De artikelen kunnen verwijzen naar andere websites en andere bronnen.